GOEDE EIGENSCHAPPEN   &  KWALITEITEN

Voorbereiding:

  1. De klas wordt  door de mentor verdeeld in groepjes van 4 (eventueel 5).
  2. Elk groepje krijgt een stapeltje kaarten met kwaliteiten.
  3. Elk groepje krijgt van de mentor grote gele stikkers.

Stap 1:   Wat zijn goede eigenschappen?  Vul het woordweb in.


Stap 2:

 Je krijgt van de docent een gele stikker

 

In jouw groepje van 4 

Onderdeel a t/m d is een stilte opdracht, er mag dus niet gesproken worden.

a) Noteer je eigen naam op de sticker

b) Geef jouw sticker door aan de persoon die rechts van je zit

c) Schrijf nu 1 goede eigenschap op van de persoon die op de sticker staat

d) Geef de sticker weer door naar rechts en herhaal stap 3.

(Doe dit tot je je eigen sticker terug hebt)

e) Kies nu voor jezelf een eigenschap en schrijf deze ook op je sticker

 


Stap 3:

We gaan nu in gesprek over de positieve eigenschappen die je hebt gekregen.

Per persoon lees je de eigenschappen voor op de sticker. De persoon die de eigenschap gegeven heeft, legt uit waarom je deze gekregen heeft. Wanneer iedereen in het groepje geweest is, dan zijn jullie klaar.

 


Stap 4:

NIEUWE OPDRACHT voor de groep.

Ieder groepje krijgt een stapel kaartjes. De kaartjes liggen op een stapeltje met de blanco zijde naar boven.

Opdracht voor de leerlingen:

  • Een leerling pakt een kaartje en leest voor wat erop staat. Dit kaartje geeft hij vervolgens aan DIE leerling waarvan hij denkt dat die deze kwaliteit heeft. Hij legt ook uit WAAROM. De leerling die het kaartje krijgt zegt of hij het er mee eens is of oneens.
  • Een andere leerling pakt een nieuw kaartje en doet hetzelfde.
  • De leerlingen gaan door totdat de kaartjes op zijn.

Maak jouw eigen website met JouwWeb